Ústí nad Labem, Ostrava - Ostravské ropné laguny jsou už mezinárodní kauzou, ve které Poláci obviňuji Českou republiku z nelegálního dovozu nebezpečného odpadu na jejich území.
8.12.2011 12:10
České tahanice, zda je Geobal 4 palivo nebo odpad, je nezajímají. Tak jako certifikát o výrobku vydaný ostravskou zkušebnou VVUÚ, který posloužil Topolánkově vládě z nebezpečného odpadu vládním nařízením udělat palivo. Podobně vyznělo i rozhodnutí Moravskoslezského kraje, naopak Ústecký kraj se ke Geobalu 4 chová jako k nebezpečnému odpadu, přestože mluví rovněž o certifikovaném výrobku.
„Podle evropského nařízení o přepravě odpadů má ministerstvo životního prostředí povinnost respektovat přísnější stanovisko polské strany a zajistit vzetí odpadů z Polska zpět do ČR,” uvedla pro Týden mluvčí ministerstva Michaela Jendeková.
„Dřív byl Geobal 4 v Polsku na jednom místě. Teď tomu tak není. Není jisté, jestli se ho někdo dopátrá. Podle našich informací ho lisují s pneumatikami do briket a prodávají domácnostem,” tvrdí pro Týden Vlasta Končelová ze společnosti Geosan Group. Tato firma je lídrem Sdružení Čistá Ostrava, které vysoutěžilo zakázku na těžbu ropných lagun.
A právě toto sdružení nyní tvrdí, že nestačí všechny kaly z areálu bývalé chemičky Ostramo vytěžit do konce letošního roku. Dodatečný průzkum totiž ukázal, že v nyní odtěžované laguně číslo tři je zhruba o sedmdesát tisíc tun kalů více, než se původně předpokládalo.
„Je mi do breku. Když otevřete okno, ihned ucítíte nehorázný zápach. Jednou v noci kolem půl druhé vzbudil celou rodinu. Bydlím v Ostravě pětadvacet let. Ale poslední léta tu fakt nejde žít,” postěžoval si Deníku čtenář Rosťa, který bydlí na ostravském sídlišti Fifejdy.
Naopak na severu Čech, konkrétně v Litvínově, včera odpoledne proběhla první ze dvou demonstrací, a to kvůli navážení upravených kalů na skládku Celio na Mostecku. Deník ale zjistil, že převozu 110 tisíc tun se pravděpodobně nezabrání. „Do konce letošního roku bude vytěženo asi dvě stě tisíc tun ropných kalů. To by mělo být splněno 18. prosince,“ uvedl Josef Havelka, ředitel odštěpného závodu státního podniku Diamo.
Zároveň se ale zjistilo, že v Ostravě je kalů více, takže tamní sanace nebude ukončena a ropné zbytky se zcela neodtěží. Proto Sdružení Čistá Ostrava usiluje po státu prodloužení prací o další rok. A vypadá to, že jí „odsun“ bude bez jakéhokoliv postihu a zřejmě i kompenzací pro obyvatele umožněn. Připouští to nejenom ředitel odštěpného závodu Diamo Havelka, ale i premiér Petr Nečas.
„Můžeme udělit firmě pokutu 250 milionů korun v okamžiku, kdy nesplní dílčí termín. V současnosti k tomu ale není důvod, protože podle původní smlouvy mělo být z lagun do konce letošního roku vytěženo asi dvě stě tisíc tun ropných kalů. To se splní,” uvedl v Ostravě na tiskové konferenci Hlavenka.
„I z dopisu, který město Ostrava dostalo od premiéra Nečase, vyplývá, že se termín likvidace lagun posune. Považujeme to ale za nepřijatelné. Už za premiéra Fischera se zakázka prodloužila o rok, teď to v podstatě nastane znovu. Poprvé se firma odvolávala na hospodářskou krizi a problémy s odbytem paliva. V té době vedení Ostravy psalo panu Fischerovi, aby s posunutím termínu nesouhlasil. Neúspěšně,“ sdělil náměstek ostravského primátora pro životní prostředí Dalibor Madej (ODS) .
Pro Ústecký kraj ale vystává otázka, zda se i v příštím roce bude na skládku Celio vozit o 70 tisíc tun kalů více a ty se po roce 2017 spálí v cementárně v Čížkovicích. „Stále platí předpoklad, že 110 tisíc tun budeme energeticky využívat v průběhu příštích pěti až šesti let. Spoluspalování tohoto paliva je limitováno jeho výhřevností a povoleným dávkováním. Momentálně nemáme žádný důvod uvažovat o navýšení dodávek paliv,” sdělila mluvčí Lafarge Milena Hucanová.
„Krajský úřad vydal integrované povolení Celiu pro 110 tis. tun a nemá v současné době další zprávy o jakémkoliv navýšení. Pokud úřad obdrží žádost, bude s ní nakládat jako s jakoukoli jinou v souladu s platnou legislativou,” dodala mluvčí kraje Magdalena Hanáčková.
Zdroj: http://litomericky.denik.cz/zpravy_region/20111208kaly.html