Kauza GEOBAL 4 - nejnovější příspěvky

neděle 22. ledna 2012

Vyjádření iniciativy Občané proti kalům k aktuální situaci

Vyjádření občanské iniciativy Občané proti kalům

Litoměřice 19. 1. 2011

Mnozí, kdo sledují kauzu spalování ostravských kalů v čížkovické cementárně, by se v posledních týdnech mohli domnívat, že po provedené spalovací zkoušce a ohlášení termínu začátku spalování Geobalu 4 naše aktivita v „boji proti kalům“ uhasla. Rádi bychom tímto naším sdělením vyvrátili domněnku, že „se nic neděje“ a informovali veřejnost o krocích, které jsme v uplynulé době podnikli.
Nejprve krátká rekapitulace událostí, které předcházely vzniklé situaci:
V roce 2008 zadal státní podnik Diamo (jako státní zakázku v hodnotě 2,6 mld Kč) likvidaci ekologické zátěže - kalů v ostravských lagunách - sdružení soukromých firem pod názvem Čistá Ostrava. Toto sdružení začalo přibližně 200 000 tun ropných kalů těžit, zpracovávat s uhelným prachem a pod názvem Geobal 4 prodávat jako alternativní palivo do Polska, kde se tato toxická směs obsahující mimo jiné karcinogenní těžké kovy a polychlorované bifenyly měla spalovat v elektrárnách. Polské úřady však přezkoumaly složení tohoto „paliva“ a přehodnotily jeho označení na nebezpečný odpad. Polská strana požadovala okamžitý převoz nebezpečného odpadu zpět; dosud se jej však nedomohla.
S blížícím se koncem roku 2011 - termínem, kdy mělo být odtěžení kalů dokončeno - se sdružení Čistá Ostrava zkomplikovala situace. Sdružení nemělo vyřešenou likvidaci vytěženého materiálu. Kvůli hrozícím sankcím bylo potřeba jednat rychle. Sdružení tedy oslovilo cementárnu Lafarge Cement, a.s. v Čížkovicích a skládku Celio a.s. v Litvínově.
10. 08. 2011 Rada Ústeckého kraje nesouhlasila a striktně zamítla záměr přepravit na území Ústeckého kraje upravené kaly z Ostravy, skládkovat je u Litvínova a pálit v Čížkovicích.
24. 08. 2011 Rada Ústeckého kraje náhle souhlasila se záměrem a Krajský úřad Ústeckého kraje vydal změnu č. 20 integrovaného povolení pro skládkovací komplex Celio a.s., čímž fakticky umožnil přesun ostravských kalů do Ústeckého kraje. Celé řízení proběhlo neobvykle rychle a v režimu nepodstatná změna, tedy bez zákonné povinnosti žádost o změnu zveřejnit a bez možnosti dalších stran, sdružení, atd. se k žádosti vyjádřit.
Celkem sto deset tisíc tun kalů vytěžených od poloviny roku 2011 bylo vlaky transportováno přes celou Českou republiku z Ostravy na skládku Celio u Litvínova. Přibližně 6 let bude tento toxický odpad nákladními auty navážen postupně do objektu čížkovické cementárny Lafarge Cement, a.s. a přes protesty místních obyvatel, ekologických sdružení i mnohých odborníků spalován.
Jaké byly naše kroky:
Na základě informací, které se díky tisku postupně dostávaly na veřejnost, spontánně vznikla občanská iniciativa Občané proti kalům. Jsme apolitická nezávislá organizace složená z lidí, kterým není lhostejná kvalita prostředí, ve kterém žijí a budoucí generace žít budou.
12. 11. 2011 jsme zorganizovali demonstraci na litoměřickém Mírovém náměstí a iniciovali petici proti dovozu a spalování ostravských kalů v čížkovické cementárně, kterou během několika málo dní podepsalo zhruba 10 000 občanů. Petice spolu s průvodními dopisy, v nichž žádáme vysvětlení a nápravu vzniklého stavu, byly zaslány na Krajský úřad Ústeckého kraje i na Ministerstvo životního prostředí. Obě instituce se zřekly své odpovědnosti a konstatovaly, že nedošlo k žádnému pochybení.
Narozdíl od postoje státních orgánů reagovalo vedení společnosti Lafarge Cement, a.s. na naši aktivitu vstřícně a prozatímně spalování kalů odložilo. Dne 22.11.2011 proběhla spalovací zkouška za přítomnosti odborníků z řad České inspekce životního prostředí, Státního zdravotního ústavu, odborů životního prostředí Krajského úřadu, Městských úřadů Litoměřic a Lovosic a dalších institucí včetně nezávislých ekologických iniciativ. Výsledky této zkoušky byly vedením cementárny oznámeny dne 22.12.2011 s tím, že limity emisí měřených látek nebyly v této době (při této zkoušce) překročeny. Cementárna dále přislíbila, že nechá na své náklady zpracovat rozptylovou studii, že bude přenášet hodnoty měřených emisí na své webové stránky a pustila se do rekonstrukce elektrofiltru.
Stále však nejsme přesvědčeni o tom, že se imisní zátěž a prašnost nebude spalováním kalů a jiného nebezpečného odpadu zvyšovat. V integrovaném povolení pro zařízení „Čížkovická cementárna“ získala společnost Lafarge Cement, a.s. od Krajského úřadu výjimku v podobě povolení výrazného zvýšení emisních limitů pro dvě znečišťující látky (TOC /celkový organický uhlík/ a SO2/oxid siřičitý/). Vedení cementárny obhajuje tyto zvýšené emisní limity kvalitou základní suroviny – místního vápence – ale povolené zvýšené limity paradoxně umožňují pálit cementárně i nebezpečné odpady, a to nejen od nás, ale i ze zahraničí. MŽP potvrdilo, že v březnu proběhnou spalovací zkoušky odpadů z německé Leuny. Výjimka v emisních limitech je jen jeden z řady bodů integrovaného povolení, které se nám zdají být rozporuplné.
Dále je nutno zmínit, že celý průběh přípravy spalování ostravských kalů je s největší pravděpodobností v rozporu s platným právem. Naše občanská iniciativa ve spolupráci s občanským sdružením Public Interest o.s. a s právníky z advokátní kanceláře Šubrtová & partneři zahájila právní kroky k prošetření postupu Krajského úřadu Ústeckého kraje a dalších odpovědných orgánů. Vzhledem k obecné a velmi nízké úrovni informování veřejnosti bylo nutno nejprve ke všem dotčeným orgánům podat příslušné žádosti o poskytnutí informací. Na jejich základě pak bylo rozhodnuto o provedení dalších úkonů vůči těmto orgánům, přičemž některé z nich již byly realizovány, jiné jsou stále ještě ve fázi přípravy.
Ve spolupráci se zmiňovaným občanským sdružením jsme v lednu tohoto roku podali podnět České inspekci životního prostředí a rovněž i Krajskému úřadu, aby přehodnotili integrované povolení čížkovické cementárny, eventuelně zahájili řízení o jeho změně tak, aby se širší veřejnost a občanská sdružení mohla k věci vyjádřit a vznést své námitky.
Naše spolupracující advokátní kancelář nám ústy advokátky Michaely Šubrtové sdělila, že v  postupu Krajského úřadu jednoznačně spatřuje pochybení z hlediska platného práva. Podle analýzy vypracované našimi právními zástupci, Krajský úřad a další orgány státní správy nejednají v souladu se svým posláním, kterým by měla být především služba veřejnosti, a proto byla také podána stížnost k  Evropské komisi. Vše totiž nasvědčuje tomu, že dosavadním postupem státních orgánů bylo porušeno nejen platné české právo, ale také právo evropské. Bohužel se nelze ubránit dojmu, že dochází k naprosto flagrantnímu přehlížení reálného stavu ovzduší v regionu a jeho dopadů na zdraví osob. Je třeba si uvědomit, že znečištění ovzduší je zásadní téma také pro naše sousedy a nejedná se tedy pouze o vnitřní záležitost České republiky. Kromě toho je nutné zmínit, že v regionu existuje mnoho tzv. Evropsky významných lokalit, z nichž některé jsou již dnes výrazně ohroženy znečištěním ovzduší.
Pokud se týká zmíněných podání, pak je pro úplnost nutno zmínit, že jejich texty byly zaslány v rámci transparentnosti také Úřadu vlády České republiky. Naším zájmem je řešení a náprava vzniklé situace a ochrana zdraví lidí žijících v našem regionu, nikoli jednání za zády příslušných orgánů. V tomto ohledu je nutno dodat, že jakkoli považujeme soudní řešení věci až za nejzazší možnost, uvádíme, že jsme připraveni v případě, že naše podněty nebudou vyslyšeny, hájit naše nezadatelné právo na zdravé a příznivé životní prostředí soudní cestou, a to výše naznačeným způsobem.
Co můžeme dělat dál?
Jsme znepokojeni množstvím vydávaných povolení různým průmyslovým subjektům v našem těžce postiženém kraji, které ve svém součtu neúměrně a nekontrolovatelně zatěžují životní prostředí regionu. Navíc, tabulkově průkazný tragický stav životního prostředí v naší oblasti a alarmující zdravotní statistiky jednoznačně dokazují, že důvodů ke změně a zneklidnění je nemálo. V naší snaze nás podporuje i vyjádření kanceláře ombudsmana k obdobným problémům na Ostravsku. Tato zpráva jednoznačně dokazuje, že úřady mají v ruce legislativní možnosti ke zlepšení situace, ale nevyužívají ji, a to jak na úrovni krajů, tak na úrovni ministerstev. Vyjádření ombudsmana je zde v naprostém rozporu s tím, co prohlašují dotčené úřady. Dochází k situaci, kdy se státní orgány zříkají zodpovědnosti a jsou ovlivňovány průmyslovým lobbingem, zároveň se snižuje možnost kontroly, například navrhovaným zrušením poboček Státních zdravotních ústavů.
Chceme pokračovat v tlaku na úřady, aby postupovaly v souladu s právem a tlačily podniky k využívání nejlepších dostupných technologií podle evropského práva – závazného i pro naši republiku – a ke snižování emisí prostřednictvím například emisních stropů a přezkoumávání integrovaných povolení. Rádi bychom eliminovali manipulaci s výsledky a procesy měření škodlivin v podnicích, které jsou sice známé, ale obtížně dokazatelné. Chceme, aby nejen podniky, ale i úřady plnily své zákonné povinnosti, mezi které patří například tvorba a aktualizace programů zlepšování stavu ovzduší. Základní programové dokumenty našeho kraje a to Krajský program snižování emisí Ústeckého kraje a Krajský program ke zlepšení kvality ovzduší pro znečišťující látky jsou ukázkou bezzubé politiky našeho kraje vůči znečišťovatelům. Mělo by jít o základní dokumenty a vodítko pro tvorbu a změny integrovaných povolení a stanovování jak limitů emisí, tak jejich stropů. Tyto dokumenty jsou ale jednak zastaralé (analýzy do roku 2007 a výhledy do roku 2010) a spíše než stanovováním politiky snižování emisí se zabývají popisováním neutěšeného stavu a konstatováním, že podniky nelze k dalšímu snižování emisí jednoduchým způsobem nutit.  Chceme dále poukazovat nejen na nedodržování zákonů, ale i na to, že česká legislativa má v ochraně životního prostředí nedostatečné nástroje, které umožňují například to, že nebezpečný odpad je certifikován jako alternativní palivo.
Budeme se dále snažit o nápravu tohoto stavu, kdy je úřady a zákony dovoleno hazardovat se zdravím tisíců lidí, kdy se znečišťovatelé nemusí obávat postihu, jelikož kontrolní a dozorovací orgány nekonají, kdy je politika tak úzce propojena s podnikáním, že se volení zástupci občanů bez uzardění zpronevěřují vlastním předvolebním slibům....
Co mohou udělat občané?
Demokratická společnost umožňuje svým občanům rozhodovat o dění ve svém státě. Bohužel této možnosti využívá jen část z nich. Je pochopitelné, že mnoho lidí je znechuceno obsahem současné politiky a domnívá se, že jejich jeden hlas „stejně nic nezmůže“. Pokud se takto zachová každý, pak opravdu k žádné změně nedojde. Jestliže chceme změnu, řekněme to svým hlasem ve volbách (celostátních, krajských, obecních), rozhodněme o tom, že našimi zástupci již nebudou politici, kteří konají v neprospěch vlastních občanů.

Občanská iniciativa Občané proti kalům

Motto:
Nikdo nedělá méně než ten, kdo nedělá nic, protože se bojí, že by mohl udělat jen málo“.

Všechny zde zmíněné dokumenty naleznete na našich internetových stránkách www.protikalum.cz

Zdroj: http://www.protikalum.cz/aktuality.html