Vyjádření občanské iniciativy Občané proti kalům
Litoměřice
19. 1. 2011
Mnozí,
kdo sledují kauzu spalování ostravských kalů v čížkovické
cementárně, by se v posledních týdnech mohli domnívat, že
po provedené spalovací zkoušce a ohlášení termínu začátku
spalování Geobalu 4 naše aktivita v „boji proti kalům“
uhasla. Rádi bychom tímto naším sdělením vyvrátili domněnku,
že „se nic neděje“ a informovali veřejnost o krocích, které
jsme v uplynulé době podnikli.
Nejprve
krátká rekapitulace událostí, které předcházely vzniklé
situaci:
V
roce 2008 zadal státní podnik Diamo (jako státní zakázku
v hodnotě 2,6 mld Kč) likvidaci ekologické zátěže - kalů
v ostravských lagunách - sdružení soukromých firem pod názvem
Čistá Ostrava. Toto sdružení začalo přibližně 200 000 tun
ropných kalů těžit, zpracovávat s uhelným prachem a pod názvem
Geobal 4 prodávat jako alternativní palivo do Polska, kde se tato
toxická směs obsahující mimo jiné karcinogenní těžké kovy a
polychlorované bifenyly měla spalovat v elektrárnách. Polské
úřady však přezkoumaly složení tohoto „paliva“ a
přehodnotily jeho označení na nebezpečný odpad. Polská strana
požadovala okamžitý převoz nebezpečného odpadu zpět; dosud se
jej však nedomohla.
S
blížícím se koncem roku 2011 - termínem, kdy mělo být odtěžení
kalů dokončeno - se sdružení Čistá Ostrava zkomplikovala
situace. Sdružení nemělo vyřešenou likvidaci vytěženého
materiálu. Kvůli hrozícím sankcím bylo potřeba jednat rychle.
Sdružení tedy oslovilo cementárnu Lafarge Cement, a.s. v
Čížkovicích a skládku Celio a.s. v Litvínově.
10. 08. 2011
Rada Ústeckého kraje nesouhlasila a striktně zamítla záměr
přepravit na území Ústeckého kraje upravené kaly z Ostravy,
skládkovat je u Litvínova a pálit v Čížkovicích.
24. 08. 2011
Rada Ústeckého kraje náhle souhlasila se záměrem a Krajský úřad
Ústeckého kraje vydal změnu
č. 20 integrovaného povolení pro skládkovací komplex Celio a.s.,
čímž fakticky umožnil přesun ostravských kalů do Ústeckého
kraje. Celé řízení proběhlo neobvykle rychle a v režimu
nepodstatná změna, tedy bez zákonné povinnosti žádost o změnu
zveřejnit a bez možnosti dalších stran, sdružení, atd. se
k žádosti vyjádřit.
Celkem
sto deset tisíc tun kalů vytěžených od poloviny roku 2011 bylo
vlaky transportováno přes celou Českou republiku z Ostravy na
skládku Celio u Litvínova. Přibližně 6 let bude tento toxický
odpad nákladními auty navážen postupně do objektu čížkovické
cementárny Lafarge Cement, a.s. a přes protesty místních
obyvatel, ekologických sdružení i mnohých odborníků spalován.
Jaké
byly naše kroky:
Na
základě informací, které se díky tisku postupně dostávaly na
veřejnost, spontánně vznikla občanská iniciativa Občané proti
kalům. Jsme apolitická nezávislá organizace složená z lidí,
kterým není lhostejná kvalita prostředí, ve kterém žijí a
budoucí generace žít budou.
12. 11. 2011
jsme zorganizovali demonstraci na litoměřickém Mírovém náměstí
a iniciovali petici proti dovozu a spalování ostravských kalů
v čížkovické cementárně, kterou během několika málo dní
podepsalo zhruba 10 000 občanů. Petice spolu s průvodními
dopisy, v nichž žádáme vysvětlení
a nápravu vzniklého stavu, byly zaslány na Krajský úřad
Ústeckého kraje i na Ministerstvo životního prostředí. Obě
instituce se zřekly své odpovědnosti a konstatovaly, že nedošlo
k žádnému pochybení.
Narozdíl
od postoje státních orgánů reagovalo vedení společnosti Lafarge
Cement, a.s. na naši aktivitu vstřícně a prozatímně spalování
kalů odložilo. Dne 22.11.2011 proběhla spalovací zkouška za
přítomnosti odborníků z řad České inspekce životního
prostředí, Státního zdravotního ústavu, odborů životního
prostředí Krajského úřadu, Městských úřadů Litoměřic a
Lovosic a dalších institucí včetně nezávislých ekologických
iniciativ. Výsledky této zkoušky byly vedením cementárny
oznámeny dne 22.12.2011 s tím, že limity emisí měřených
látek nebyly v této době (při této zkoušce) překročeny.
Cementárna dále přislíbila, že nechá na své náklady zpracovat
rozptylovou studii, že bude přenášet hodnoty měřených emisí
na své webové stránky a pustila se do rekonstrukce elektrofiltru.
Stále
však nejsme přesvědčeni o tom, že se imisní zátěž a prašnost
nebude spalováním kalů a jiného nebezpečného odpadu zvyšovat.
V integrovaném
povolení pro zařízení „Čížkovická cementárna“
získala společnost Lafarge Cement, a.s. od Krajského úřadu
výjimku v podobě povolení výrazného zvýšení emisních
limitů pro dvě znečišťující
látky (TOC /celkový organický uhlík/ a
SO2/oxid siřičitý/). Vedení cementárny obhajuje tyto zvýšené
emisní limity kvalitou základní suroviny – místního vápence –
ale povolené zvýšené limity paradoxně umožňují pálit
cementárně i nebezpečné odpady, a to nejen od nás, ale i ze
zahraničí. MŽP potvrdilo, že v březnu proběhnou spalovací
zkoušky odpadů z německé Leuny. Výjimka v emisních
limitech je jen jeden z řady bodů integrovaného povolení,
které se nám zdají být rozporuplné.
Dále
je nutno zmínit, že celý průběh přípravy spalování
ostravských kalů je s největší pravděpodobností v rozporu s
platným právem. Naše občanská iniciativa ve spolupráci s
občanským sdružením Public Interest o.s. a s právníky z
advokátní kanceláře Šubrtová & partneři zahájila právní
kroky k prošetření postupu Krajského úřadu Ústeckého kraje a
dalších odpovědných orgánů. Vzhledem k obecné a velmi
nízké úrovni informování veřejnosti bylo nutno nejprve ke všem
dotčeným orgánům podat příslušné žádosti o poskytnutí
informací. Na jejich základě pak bylo rozhodnuto o provedení
dalších úkonů vůči těmto orgánům, přičemž některé z
nich již byly realizovány, jiné jsou stále ještě ve fázi
přípravy.
Ve
spolupráci se zmiňovaným občanským sdružením jsme v lednu
tohoto roku podali podnět
České inspekci životního prostředí a rovněž i Krajskému
úřadu, aby přehodnotili integrované
povolení čížkovické cementárny, eventuelně zahájili řízení
o jeho změně tak, aby se širší veřejnost a občanská sdružení
mohla k věci vyjádřit a vznést své námitky.
Naše
spolupracující advokátní kancelář nám ústy advokátky
Michaely Šubrtové sdělila, že v postupu Krajského úřadu
jednoznačně spatřuje pochybení z hlediska platného práva. Podle
analýzy vypracované našimi právními zástupci, Krajský úřad a
další orgány státní správy nejednají v souladu se svým
posláním, kterým by měla být především služba veřejnosti, a
proto byla také podána stížnost
k Evropské komisi. Vše totiž
nasvědčuje tomu, že dosavadním postupem státních orgánů bylo
porušeno nejen platné české právo, ale také právo evropské.
Bohužel se nelze ubránit dojmu, že dochází k naprosto
flagrantnímu přehlížení reálného stavu ovzduší v regionu a
jeho dopadů na zdraví osob. Je třeba si uvědomit, že znečištění
ovzduší je zásadní téma také pro naše sousedy a nejedná se
tedy pouze o vnitřní záležitost České republiky. Kromě toho je
nutné zmínit, že v regionu existuje mnoho tzv. Evropsky významných
lokalit, z nichž některé jsou již dnes výrazně ohroženy
znečištěním ovzduší.
Pokud
se týká zmíněných podání, pak je pro úplnost nutno zmínit,
že jejich texty byly zaslány v rámci transparentnosti také Úřadu
vlády České republiky. Naším zájmem
je řešení a náprava vzniklé situace a ochrana zdraví lidí
žijících v našem regionu, nikoli jednání za zády příslušných
orgánů. V tomto ohledu je nutno dodat, že jakkoli považujeme
soudní řešení věci až za nejzazší možnost, uvádíme, že
jsme připraveni v případě, že naše podněty nebudou
vyslyšeny, hájit naše nezadatelné právo na zdravé a příznivé
životní prostředí soudní cestou, a to výše naznačeným
způsobem.
Co
můžeme dělat dál?
Jsme
znepokojeni množstvím vydávaných povolení
různým průmyslovým subjektům v našem těžce postiženém
kraji, které ve svém součtu neúměrně a nekontrolovatelně
zatěžují životní prostředí regionu. Navíc, tabulkově
průkazný tragický stav životního prostředí v naší
oblasti a alarmující zdravotní statistiky jednoznačně dokazují,
že důvodů ke změně a zneklidnění je nemálo. V naší
snaze nás podporuje i vyjádření
kanceláře ombudsmana k obdobným
problémům na Ostravsku. Tato zpráva jednoznačně dokazuje, že
úřady mají v ruce legislativní možnosti ke zlepšení
situace, ale nevyužívají ji, a to jak na úrovni krajů, tak na
úrovni ministerstev. Vyjádření ombudsmana je zde v naprostém
rozporu s tím, co prohlašují dotčené úřady. Dochází k
situaci, kdy se státní orgány zříkají zodpovědnosti a jsou
ovlivňovány průmyslovým lobbingem, zároveň se snižuje možnost
kontroly, například navrhovaným zrušením poboček Státních
zdravotních ústavů.
Chceme
pokračovat v tlaku na úřady, aby postupovaly v souladu
s právem a tlačily podniky k využívání nejlepších
dostupných technologií podle evropského práva – závazného i
pro naši republiku – a ke snižování emisí prostřednictvím
například emisních stropů a přezkoumávání integrovaných
povolení. Rádi bychom eliminovali manipulaci s výsledky a
procesy měření škodlivin v podnicích, které jsou sice
známé, ale obtížně dokazatelné. Chceme, aby nejen podniky, ale
i úřady plnily své zákonné povinnosti, mezi které patří
například tvorba a aktualizace programů zlepšování stavu
ovzduší. Základní programové dokumenty
našeho kraje a to Krajský
program snižování emisí Ústeckého kraje a Krajský program ke
zlepšení kvality ovzduší pro znečišťující látky
jsou ukázkou bezzubé politiky našeho kraje vůči znečišťovatelům.
Mělo by jít o základní dokumenty a vodítko pro tvorbu a změny
integrovaných povolení a stanovování jak limitů emisí, tak
jejich stropů. Tyto dokumenty jsou ale jednak zastaralé (analýzy
do roku 2007 a výhledy do roku 2010) a spíše než stanovováním
politiky snižování emisí se zabývají popisováním neutěšeného
stavu a konstatováním, že podniky nelze k dalšímu snižování
emisí jednoduchým způsobem nutit. Chceme
dále poukazovat nejen na nedodržování zákonů, ale i na to, že
česká legislativa má v ochraně životního prostředí
nedostatečné nástroje, které umožňují například to, že
nebezpečný odpad je certifikován jako alternativní palivo.
Budeme
se dále snažit o nápravu tohoto stavu, kdy je úřady a zákony
dovoleno hazardovat se zdravím tisíců lidí, kdy se znečišťovatelé
nemusí obávat postihu, jelikož kontrolní a dozorovací orgány
nekonají, kdy je politika tak úzce propojena s podnikáním,
že se volení zástupci občanů bez uzardění zpronevěřují
vlastním předvolebním slibům....
Co
mohou udělat občané?
Demokratická
společnost umožňuje svým občanům rozhodovat o dění ve svém
státě. Bohužel této možnosti využívá jen část z nich.
Je pochopitelné, že mnoho lidí je znechuceno obsahem současné
politiky a domnívá se, že jejich jeden hlas „stejně nic
nezmůže“. Pokud se takto zachová každý, pak opravdu k žádné
změně nedojde. Jestliže chceme změnu, řekněme to svým hlasem
ve volbách (celostátních, krajských, obecních), rozhodněme o
tom, že našimi zástupci již nebudou politici, kteří konají
v neprospěch vlastních občanů.
Občanská
iniciativa Občané proti kalům
Motto:
„Nikdo
nedělá méně než ten, kdo nedělá nic, protože se bojí, že by
mohl udělat jen málo“.
Všechny
zde zmíněné dokumenty naleznete na našich internetových
stránkách www.protikalum.cz
Zdroj: http://www.protikalum.cz/aktuality.html