Tisková zpráva 8.3.2012
Začátkem března se výroba cementárny po zhruba dvou měsících
každoročních zimních oprav navrací ke standardnímu provozu. Za poslední
půlrok se provoz cementárny stal veřejně diskutovaným tématem a dodnes
se bohužel setkáváme s některými mylnými výklady, polopravdami i
nepravdami.
K těm největším patří asi záměna se spalovnou. Cementárna není spalovna,
ale je to průmyslový podnik na výrobu cementu, který má takovou
technologii, která umožňuje bezpečné spoluspalování některých typů
odpadů. Nejlepší dostupné technologie podle kriterií Evropské Unie (
tzv. BAT ) v čížkovické cementárně dokáží spolehlivě a bez ohrožení
zdraví obyvatel či životního prostředí energeticky využít i odpady, se
kterými by si společnost jen těžko věděla rady.
Takto např. už po řadu let využívá zhruba 20 druhů paliv, mezi nimi
(od roku 2010 už pouze drcené) vysloužilé pneumatiky, odpadní oleje či
ropné zbytky do té doby zcela nezdravě a neekologicky uchovávané
v ropných lagunách.
Odpady, včetně nebezpečných, jsou zákonem definovány. Současně jsou dána velmi striktní pravidla pro zacházení s nimi.
Podmínky provozu cementárny jsou legislativně přísně vymezené, typy a
složení paliv a jejich dávkování jsou přesně stanoveny. Všechny emise,
které vznikají mimochodem při každém hoření, mají i v případě používání
paliv v cementárně své zdravotně-hygienické limity. Jejich dodržování je velmi přísně a pravidelně vyhodnocováno orgány státní správy včetně České inspekce životního prostředí.
Nesprávně jsou interpretovány zvýšené emisní limity SO2 (oxidu siřičitého) a TOC (celkového organického uhlíku). Ty cementárně na základě podrobné studie udělil Krajský úřad a vůbec nesouvisí se spoluspalováním odpadů.
V rámci příprav na vydání Integrovaného povolení požádal Lafarge
Cement, a.s. v roce 2006 Výzkumný ústav maltovin Praha o vypracování
srovnávací studie o problematice výskytu emisí SO2 a TOC při
výpalu slinku při režimu využívání „běžných cementářských paliv a při
režimu spoluspalování druhotných paliv a odpadů v kalcinátoru".
Studie jednoznačně prokázala, že vyšší emise oxidu siřičitého a TOC
rozhodně nevznikají ze spalování paliva ani spoluspalování odpadů. Při
dávkování jemně namleté suroviny do systému v horní části výměníku totiž
dochází k vytěkání části organických podílů a síry ze suroviny dříve,
než dojde k procesu hoření. Krajský úřad výsledky a závěry této studie
posoudil zcela v souladu s evropskou i českou legislativou a naší
společnosti limit zvýšil. Tyto výjimky se nikterak nevztahují na druh a kvalitu paliva, nýbrž souvisí výhradně se surovinou. A takto udělené výjimky jsou v Evropě i v Česku zcela běžné. (Detaily viz. naše webové stránky.)
Do portfolia paliv v letošním roce přibude palivo původem z ostravských lagun - Geobal 4.
Aby vedení Lafarge Cement a.s. rozptýlilo obavy občanů z negativního
vlivu spoluspalování tohoto paliva na životní prostředí v okolí
cementárny, rozhodlo se uspořádat v listopadu minulého roku mimořádnou
spalovací zkoušku, jejíž výsledky byly předloženy zástupcům tzv.
Monitorovací skupiny a poté zveřejněny na webových stránkách.
Zkouška, která trvala 24 hodin, jednoznačně prokázala, že použití povoleného množství Geobalu 4 nemá žádný negativní vliv a ničím své okolí neohrožuje.
Tento závěr podpořila i řada odborníků. Všechny měřené emise byly
výrazně pod emisními limity, v některých případech i několikanásobně.
110 tisíc tun Geobalu 4 je nyní bezpečně uloženo na skládce Celio v Růžodolu u u Litvínova.
Geobal 4 tedy začne být po ukončení zimních oprav dávkován do systému
v množství zhruba 3 t/hod dle potřeby výroby a technologie. Podíl Geobalu na celkovém objemu paliv se bude pohybovat kolem 15 %. Celkové
množství bude využito v příštích 5-6 letech. Navýšení množství dodávek
paliva Geobal 4 nad těchto 110 tisíc tun vedení cementárny odmítlo.
Přeprava Geobalu 4 z Růžodolu do cementárny bude zajištěna nákladními vozy s víkem zcela v souladu s přísnými evropskými ADR pravidly
o bezpečné přepravě tohoto typu odpadu. Geobal 4 bude do cementárny
dovážen průběžně dle potřeb výroby. Denní potřebu pokryjí zhruba 4
kamiony, které vlastně nahradí dopravu uhlí, které by jinak bylo
spalováno místo Geobalu 4. V žádném případě to tedy nepřinese nárůst
kamionové přepravy mezi Litvínovem a Čížkovicemi.
Součástí zimních oprav strojů a zařízení byla i celková oprava hlavního elektrofiltru.
Po konzultacích s experty Lafarge z Technického centra v Lyonu byla
instalována řada vylepšení. Vedení cementárny si od této opravy slibuje
vyšší účinnost filtru a tím nižší emise prachu.
V průběhu měsíce března bude rovněž hotová rozptylová studie,
jejíž výsledky budou zveřejněny a se znovunajetím výroby a po nezbytném
testovacím období cementárna nově na svých webových stránkách nabídne
veřejnosti i výstupy z kontinuálního měření emisí.
Zároveň cementárna naplánovala Dny otevřených dveří pro veřejnost v roce 2012,
které po dobu prvního měsíce po znovuobnovení výroby budou probíhat
každý čtvrtek od 16.00 do 19.00 hod. a je možné se na ně zaregistrovat
na webových stránkách firmy. První Den otevřených dveří proběhne 15.3. a celkem se jich potom v roce 2012 uskuteční ještě 10.
Věříme, že tato otevřená komunikace napomůže k vyvrácení mylných a
zavádějících informací a interpretací těch, kteří jsou ochotni z
jakýchkoliv pohnutek realitu popisovat nepravdivě.
Kontakt:
Milena Hucanová
Tel.: 416 577 215
e-mail: milena.hucamova@lafarge.com
Zdroj: http://www.lafarge.cz/wps/portal/cz/7_2_1-Archiv-tiskovych-zprav?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connectlib_cz/Site_cz/AllPR/2009/Press+release+Exemple_1331196652705/PR_Header