Kauza GEOBAL 4 - nejnovější příspěvky

čtvrtek 1. prosince 2011

Kraj prý spalování kalů zabránit nemohl, obrátí se aspoň na vládu

Ústí nad Labem - Ústecký kraj se kvůli zakázce na spalování ostravských kalů obrátí na vládu. Vadí mu to, že sdružení Čistá Ostrava, jež sanaci lagun provádí pro státní podnik Diamo, prý nedodržuje zadávací dokumentaci. Čeho tím krajský úřad chce dosáhnout, to ale jeho představitelé neřekli. Transport kalů už asi nikdo nezastaví, řekla dnes novinářům Monika Zeman z krajského úřadu. Vinu za vznik problému kraj odmítá, i když bývalý ředitel Geosanu Aleš Grof tvrdí, že při dobré práci úředníků pálení zabránit mohl.

Kraji vadí třeba to, že původní plán počítal s tím, že v Čížkovicích se spálí jen asi 10.000 tun. Většina z vytěžených 110.000 tun měla skončit v Dětmarovicích, 30.000 tun se mělo spálit v Třinci. Na zakázce za 2,6 miliardy korun prý nesedí i další věci. "Budeme se ptát, jak je možné, že k tomu porušení zakázky došlo," řekl dnes novinářům hejtmančin náměstek Arno Fišera. Zda může vláda uložit nějaké sankce, to ale netuší; o zastavení transportu ani nemluvě. "Tento proces zastavit nelze. Nemáme legislativu, která by to umožnila," řekla Zeman.

Kraj sice schválil změnu integrovaného povolení skládky Celio u Litvínova, které skladování odpadu umožnilo, vinu za vznik problému ale odmítá. "Spalování kalů v Čížkovicích je povoleno od roku 1998, tedy od doby, kdy kraje ještě neexistovaly," uvedla Zeman. "Zakázka je schválená od roku 2005, mohla ji zastavit každá vláda od roku 2004, takže to mohli ukončit pánové Paroubek, Urban, Ambrozek," jmenoval Fišera tehdejšího premiéra a zodpovědné ministry. Poslanec Jiří Paroubek v minulosti kraj obvinil z nečinnosti.

Sdružení Čistá Ostrava, které zakázku provádí, vede firma Geosan. Její bývalý šéf Grof tvrdí, že kraj za určitých podmínek spalování zabránit mohl. "Když úředník zná své řemeslo opravdu dobře, může s jakoukoli žádostí naložit velmi různým způsobem," prohlásil.

Kritizuje i provádění zakázky ze strany Čisté Ostravy; ta prý zaspala a Čížkovice vzala jako poslední možnost, jak dodržet termín a vyhnout se čtvrtmiliardové pokutě. "Ta sanace probíhala pět let jen na papíře. Tohle už je jen vyvrcholení ekologického a ekonomického zločinu. Místo investice do šetrnějších technologií investovali do přepravy, která stojí 1200 korun za tunu," řekl. Skutečné problémy s ekologickými následky podle něj teprve přijdou. "Ten odpad se dlouhodobým skladováním speče a začne z něj vytékat žlutý maz, ten ropný zbytek. A to bude potřeba řešit," dodal.

Jan Beránek snm

Autor: ČTK
www.ctk.cz 

Zdroj: http://regiony.impuls.cz/zpravy/722719