Krajský úřad Ústeckého kraje
Velká Hradební 311/48, 400 02 Ústí nad Labem
Odbor životního prostředí a zemědělství
Vážený pan
Libor Pisklák
Havlíčkova 1309/13
412 01 Litoměřice
Datum: 07. 12. 2011
Jednací číslo: P-155/ZPZ/2011/Tom
JID: 2222578/2011/KUUK
Vyřizuje/linka: Ing. Tomášová/159
E-mail: tomasova.l@kr-ustecky.cz
Váš dopis/ze dne -/06. 11. 2011
Petice proti dovozu a spalování ostravských kalů v čížkovické cementárně
Krajskému úřadu Ústeckého kraje, odboru životního prostředí a zemědělství, byly dne 4.11., 18.11., 22.11. a 30.11. předány „Petice proti dovozu a spalování ostravských kalů v čížkovické cementárně“, ve kterých je požadováno, aby Rada Ústeckého kraje zastavila dovoz a spalování ostravských kalů v čížkovické cementárně. Zároveň je Krajský úřad Ústeckého kraje vyzván, aby podnikl veškeré kroky k zastavení navážení a spalování nebezpečných ostravských kalů v cementárně LAFARGE v Čížkovicích.
Níže jsou ve stručném přehledu shrnuty podstatné informace, z nichž krajský úřad vycházel při posuzování žádost společnosti CELIO a.s. o změnu integrovaného povolení v souvislosti se skladováním upravených odpadních kalů vzniklých při rafinaci minerálních olejů v bývalém podniku Ostramo. Současně jsou uvedeny informace k energetickému využití kalů v čížkovické cementárně.
Skládkování odpadu katal. č. 19 02 05 – Kaly z fyzikálně – chemického zpracování obsahující nebezpečné látky (pod tímto číslem zařazeny i ostravské kaly), bylo krajským úřadem povoleno již prvotním integrovaným povolením ze dne 16. 12. 2003. Úprava tohoto odpadu pak byla povolena změnou č. 2 integrovaného povolení ze dne 11. 04. 2007.
Na základě ohlášení plánované změny v provozu zařízení „Skládkový komplex CELIO a.s.“ spočívající v rozšíření činnosti stávajícího provozu došel Krajský úřad Ústeckého kraje podle § 19a odst. 2 zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů, (zákon o integrované prevenci), ve znění novel, k závěru, že se nejedná o podstatnou změnu v provozu zařízení. V souladu s § 2 písm. j) zákona o integrované prevenci se změna v provozu zařízení neporozšíření provozu zařízení vždy považují za podstatné, když změna nebo rozšíření samy o sobě překračují prahové hodnoty uvedené v příloze č. 1 k zákonu o integrované prevenci. V daném případě dlouhodobé skladování odpadu katal. č. 19 02 05 – Kaly z fyzikálně – chemického zpracování obsahující nebezpečné látky, který vznikl úpravou odpadní kyselé sludge z lokality Laguny Ostramo v Ostravě, před jeho energetickým využitím, je pouze novou činností prováděnou ve stávajícím provozu na stávající skládce odpadů skupiny S-NO. Oproti dosavadnímu stavu se nijak nezměnila kapacita zařízení, jeho technické vybavení, výčet přijímaných odpadů či způsob jejich uložení na skládce. Krajský úřad proto rozšířil souhlas k provozování zařízení k odstraňování odpadů – Skládka odpadů skupiny S-NO o činnost využívání odpadů dle kódu R13. Dlouhodobé skladování odpadů není navíc ani zařazeno mezi průmyslové činnosti uvedené v příloze č. 1 zákona o integrované prevenci a tudíž tato činnost ani nespadá pod působnost tohoto zákona a její povolení nevyžaduje vést správní řízení v režimu podstatné změny.
O podstatnou změnu zařízení se v daném případě nemůže jednat ani z důvodů významných nepříznivých účinků na člověka nebo životní prostředí. Změna se týká pouze právního režimu provozování technické jednotky Skládka nebezpečného odpadu, jejíž část bude nadále přechodně využívání ke skladování nebezpečného odpadu, zatímco dle původních podmínek integrovaného povolení mohla být využívána pouze k jeho odstraňování. Bylo tudíž nutné rozšířit specifikaci nakládání s odpadem v zařízení, kdy oproti dosavadnímu stavu byly činnosti realizované v technické jednotce Skládka nebezpečného odpadu ve smyslu zákona o odpadech rozšířeny o činnost s kódem R13 – skladování odpadu před jeho využitím a pro tuto činnost byly dále definovány podmínky. Veškerá rizika a dopady této činnosti jsou však shodné s původní činností odstraňování odpadu skládkováním dle kódu D1, neboť tato činnost by probíhala za stejných podmínek i při platnosti původního znění integrovaného povolení, pouze četnost a rozsah monitoringu a kontroly jakosti odpadu při přejímce by v tomto případě byla výrazně nižší.
Předmětný odpad splňuje (s výjimkou vyluhovatelnosti v ukazateli rozpuštěný organický uhlík) nejvýše přípustné hodnoty všech ukazatelů uvedené v příloze č. 2 vyhlášky č. 294/2005 Sb., v platném znění, které musí splnit odpad trvale ukládané na skládku příslušné skupiny, tak i požadavky na jakost odpadů přijímaných pro spolužalování v cementárně Čížkovice. Vzhledem k následnému využívání odpadu jako paliva však nemá dodržení limitu vyluhovatelnosti v ukazateli DOC žádné opodstatnění. Obsahem škodlivin v sušině, fyzikálně mechanickými vlastnostmi i nebezpečností nicméně zcela odpovídá nově využívaný odpad kritériím původního integrovaného povolení a jeho využívání proto rizika spojená s provozem zařízení oproti předchozímu stavu nijak nezvyšuje.
V provozu zařízení „Skládkový komplex CELIO a.s.“ došlo tedy pouze k takové změně, že konkrétně definovaný odpad druhu 19 02 05 nebude v zařízení odstraňován uložením na skládku, ale pouze dočasně skladován před energetickým využitím mimo zařízení. Možný vliv skladování odpadu na člověka nebo na životní prostředí je tedy v zásadě shodný s vlivem, který by přicházel v úvahu v případě trvalého uložení téhož odpadu na tutéž skládku při platnosti původního znění integrovaného povolení. Proto bylo správní řízení vedeno v režimu tzv. nepodstatné změny.
Vydáním v pořadí již dvacáté změny integrovaného povolení pro skládkový komplex CELIO nenastala tedy v Čížkovicích nějaká nová situace. Spalovací zkouška ze spoluspalování ostravských kalů, lišících se tehdy od stávajících o polovinu nižším obsahem vápna a 45% podílem uhelného hruboprachu, proběhla úspěšně již v roce 2007, přičemž emise PCDD/F byly dle protokolu z autorizovaného měření tehdy hluboko pod emisním limitem 0,1 ng/m3. Provoz a emisní limity jsou povoleny v souladu s nařízením vlády č. 354/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky pro spalování odpadu. Při spoluspalování odpadů jsou emisní limity nastaveny mnohem přísněji než při běžném provozu cementárny, podle ročních zpráv o plnění podmínek integrovaného povolení nebyly limity nikdy překročeny. Ze spalování odpadu v cementárně jsou emise srovnatelné nebo nižší, než by byly ze spalování uhlí. Nařízení vlády č. 354/2002 Sb. předepisuje pro spoluspalování odpadů s obsahem halogenovaných organických sloučenin vyšším než 1% v přepočtu na chlor teplotu spalování minimálně 1100°C s dobou setrvání 2s; minimální teplota v rotační cementářské peci v Čížkovicích činí 1250°C a doba setrvání 6 - 8s. Tyto parametry spalovacího procesu, stejně jako kontrola obsahu spalitelného chloru či PCB ve spalovaných odpadech umožňuje u tohoto zařízení naprosto bezpečné spálení odpadu.
Součástí petice doručené dne 30. 11. 2011 byla též žádost o:
a) změnu integrovaného povolení pro společnost LAFARGE Cement, a.s. a zamezení pálení nebezpečných toxických kalů pocházejících z Ostravy,
b) vysvětlení postoje hejtmanky Ústeckého kraje v průběhu řízení o vydání změny integrovaného povolení společnosti CELIO a.s.,
c) slib, že k vydávání takto důležitých povolení a k jednání o změně integrovaného povolení budou přizvány všechny zainteresované strany a schvalování bude probíhat v režimu „podstatná změna“.
Ad a) Integrované povolení pro společnost Lafarge Cement, a.s. nebylo potřeba měnit, Lafarge má platná všechna potřebná povolení. Vlastnosti upravených kalů z Ostravy nejsou v žádném případě horší, než řada jiných nebezpečných odpadů shodného typu, s nimiž je běžně v zařízeních CELIO nebo Lafarge Cement, a.s. nakládáno již po mnoho let, a to zcela v souladu s národní i evropskou legislativou, počítaje v to například i odpadní kaly z lagun Chemopetrolu, které jsou místního původu. Předmětný odpad je přidáván ke konvenčnímu palivu samostatně nebo ve směsi s ostatními odpady. Cementárna využívá k výrobě slínku nebezpečné odpady již od konce 90. let, a to na základě postupně vydávaných povolení ze strany tehdejšího Okresního úřadu Ústeckého kraje, která byla vydávána vždy se souhlasem České inspekce životního prostředí i okresního a posléze krajské hygienické stanice.
Ad b) Krajský úřad není příslušný vyjadřovat s k činnosti samosprávy Ústeckého kraje. Lze pouze konstatovat, že dne 10. 08. 2011 Rada Ústeckého kraje, jako jeden z účastníků řízení dle § 7 odst. 1 písm. c) zákona o integrované prevenci, vyjádřila nesouhlas k záměru přepravit na území Ústeckého kraje upravené kaly z lagun Ostramo za účelem jejich skladování v zařízení CELIO a.s. a následného spálení společností Lafarge Cement a.s. v Čížkovicích. Dne 24. 08. 2011 Rada Ústeckého kraje stanovila velmi přísné podmínky k žádosti o vydání nepodstatné změny integrovaného povolení společnosti CELIO a.s.
Krajská samospráva uvedla, že nemá možnost přímo rozhodovat o podmínkách integrovaných povolení pro zařízení zapojená na území Ústeckého kraje do realizace záměru. Rada Ústeckého kraje je vzhledem ke všem uvedeným skutečnostem nucena velmi pečlivě a zodpovědně zvažovat, jaké stanovisko v příslušných řízeních jménem kraje uplatní.
Ad c) Na základě ohlášení plánované změny v provozu zařízení nebo na základě přezkumu plnění závazných podmínek integrovaného povolení krajský úřad vyhodnotí, zda se jedná o podstatnou nebo nepodstatnou změnu v provozu zařízení. V souladu s § 2 písm. j) zákona o zařízení, která může mít podle uvážení krajského úřadu významné nepříznivé účinky na člověka nebo na životní prostředí. změna v provozu zařízení nebo rozšíření provozu zařízení se vždy považují za podstatné, když změna nebo rozšíření samy o sobě překračují prahové hodnoty uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu. S odkazem na výše uvedené informace týkající se žádosti společnosti CELIO a.s. o změnu integrovaného povolení, krajský úřad podle § 19a odst. 2 zákona o integrované prevenci došel k závěru, že se nejedná o podstatnou změnu v provozu zařízení. V případě nepodstatné změny krajský úřad pouze provede změnu integrovaného povolení. I přesto bylo zahájení řízení – nad rámec zákonných požadavků – oznámeno Ústeckému kraji, městu Litvínov a společnosti UNIPETROL RPA, s.r.o. jakožto účastníkům a dále též příslušným správním úřadům, a byla jim tak dána možnost se k věci vyjádřit.
Ing. Pavel Sedlecký
vedoucí oddělení OPR
Originál v PDF:
Část 1 - http://www.mediafire.com/?4h514g59v6ea2wj
Část 2 - http://www.mediafire.com/?sd2555crw82vi4p
Část 3 -http://www.mediafire.com/?7j042giy7eywgc7
nebo ve Word: http://www.mediafire.com/?wp3wut51v5dc7ne
Zdroj: www.protikalum.cz