12.12.2011 8:04 aktualizováno 12.12.2011 9:48
Ostravské upravené kaly se totiž budou vozit z litvínovského Růžodolu do čížkovické cementárny téměř denně. A to pouze nákladními vozy - až do konce roku 2017. Zatím.
Na trase náklaďák projede několika obcemi či je jen těsně mine. Jsou jimi: Most, Korozluky, Skršín, Libčeves, Želkovice, Třebívlice, Podsedice, Třebenice, Jenčice, Čížkovice. Na Lounsku navíc auto vjede do Chráněné krajinné oblasti České středohoří.
Na silnici I/15 se přitom často stávají dopravní nehody, zejména úsek mezi Libčevsí a Želkovicemi se stal osudným pro mnoho kamioňáků. V červenci na tomto místě například havarovala cisterna s asfaltem.
Krajský úřad nyní dává od přepravy ruce pryč. „Otázka přepravy z Celia do cementárny v Čížkovicích nespadá do působnosti krajského úřadu. Podmínky a zabezpečení mají společnosti ošetřené vlastní smlouvou,” sdělila stroze krajská mluvčí Magdalena Hanáčková.
Deník se při speciální spalovací zkoušce zeptal koordinátora a bývalého ředitele cementárny Jana Votavy, jak je to s dopravou. Ten odkázal na Celio s tím, že do té doby, než auto projede bránou cementárny, je Geobal 4 ve vlastnictví skládky.
Kraj dnes argumentuje tím, že doprava je v režimu ADR a neřeší ji žádné povolení.
„Jelikož (auta) převáží nebezpečný odpad, doprava by měla být zabezpečena automobily ADR. Toto neřeší žádné integrované povolení, předpisy dopravy jsou řešeny v režimu ADR,” dodala Magdalena Hanáčková z krajského úřadu.
„Vše je v souladu s platnou legislativou, tzn. v režimu ADR (přeprava nebezpečných látek po silnici),” reagoval Jindřich Kauca, předseda představenstva Celia. Z legislativy například vyplývá, že skládka i příjemce nebezpečného odpadu, tedy cementárna, musí jmenovat bezpečnostního poradce. Za porušení předpisů o přepravě nebezpečných věcí dle ADR/RID je v zákonech stanovena sankce ve výši až do milionu korun v silniční přepravě.
„Přeprava je realizována nákladními automobily a kontejnery, které budou zajištěny proti atmosférickým vlivům buď plachtou nebo ocelovým víkem,” pokračoval Kauca.
„Přeprava Geobalu 4 nebo jakýchkoliv nebezpečných odpadů nepotřebuje zvláštní povolení. Vozidla, která přepravu zajišťují, musí být vybavena a schválena pro režim ADR a řidiči musí být ze zákona o silniční přepravě proškoleni ve specializovaných centrech.”
Kauca dále tvrdí, že „přeprava automobily probíhá již řadu let v maximálním počtu 4-5 souprav denně.” Přestože do cementárny vede železniční vlečka, „přeprava po železnici není možná, protože z Celia žádné koleje nevedou,” argumentoval šéf litvínovské skládky na dotaz Deníku, proč musí po silnici přes obce jezdit nákladní auta a nevyužívá se vlaku.
„Dodržování pravidel je často kontrolováno Policií ČR. Pokud by došlo k havárii vozidla, což nelze nikdy vyloučit, postupuje se standardními havarijními postupy,” uvedl dále Kauca. „Výhodou je, že Geobal 4 je z dehtu a ten je velice málo vyluhovatelný. Pokud by se vysypal, došlo by velice jednoduše k jeho opětovnému naložení a spálení v cementárně. Materiál je pevného skupenství a životní prostředí by znečistil minimálně. Sanace zasaženého území by byla velice snadná.”
Podle šéfa skládky Celio během posledních let firma takto přepravila více než 50 tis.tun kalů z litvínovského Záluží k energetickému využití v čížkovické cementárně.
R. Pešout, M. Vokurka
Zdroj: http://litomericky.denik.cz/zpravy_region/kaly-kraj-nema-kontrolu-20111211.html