Kauza GEOBAL 4 - nejnovější příspěvky

čtvrtek 5. dubna 2012

Zastupitele zvedly kaly ze židle

5.04.2012 L. Bartoš
Devětatřicet zastupitelů města Mostu se sešlo tradičně poslední čtvrtek v měsíci. Hned v úvodu se v diskusi občanů přihlásil o slovo Jindřich Kauca, předseda představenstva společnosti Celio, která se podílí na uskladnění vyrobeného paliva GEOBAL. Znovu, ovšem poněkud nešťastně, otevřel kauzu ostravských kalů, navezených na území katastru Litvínova.

Ředitel Celia vystoupil před plénum s tím, že doufá, že snad již řada polopravd a strašení občanů byla rozprášena. Za poslední půlrok prý řada zájemců využila možnosti podívat se přímo do provozu. „Opakovaně jsem zval zastupitele města a nikdo toho nevyužil. Využívám proto tuto možnost, protože někteří z vás se o toto téma opírají,“ sdělil jim. Snad poprvé v historii svého působení na magistrátu se mikrofonu v rámci bloku pro občany jala náměstkyně primátora Hana Jeníčková. „Vždy jsem se bránila vystupovat jako občan, neb my zastupitelé máme pro diskuzi vlastní blok. Ale nemůžu si odpustit,“ zahájila svou nečekanou reakci. „Byla jsem jedna z prvních, která vystupovala proti kalům. Já jsem s tím nesouhlasila, nesouhlasím a souhlasit nebudu,“ uvedla rázně a pokračovala: „Pro vás je to zakázka jako každá jiná, ale já se s tím nikdy nesmířím. Nezpochybňuji vaši kvalifikaci, ale podstata je úplně někde jinde. K vyvážení kalů z Ostravy do našeho kraje nikdy nemělo dojít.“

V podobném duchu si zástupce Celia vyslechl i kritiku od lékařky Dernerové, která upozornila, že sice nedochází k porušení směrnic a podobně, ale nikde není stanoveno, kolik toxických látek na mikrogram je ještě adekvátní. „Ani vy sám nevěříte, že jsou kaly bezpečné a že neobsahují zplodiny, které nám mohou ublížit,“ směřovala k němu. Dále upozornila, že za navážení kalů vůbec nemůže ministerstvo životního prostředí, ať si o něm může myslet cokoliv, ale šlo především o rozhodnutí kraje a poté Městského úřadu v Litvínově. Mlčet ke zmíněnému tématu nevydržel ani náměstek primátora Karel Novotný: „Trošku jste mě zvedl ze židle,“ . Podle náměstka Novotného je jasné, že „zásilka kalů“ s nadsázkou obsahuje snad celou Mendělejevovu tabulku prvků a pro Celio je to pěkný byznys. „Už se na mě obrátili lidi, co bude s těmi dalšími 70 tunami. Já doufám, že se sem nedostanou! Máme v tomto regionu svých problémů dost,“ neodpustil si ještě připomínku. Převahou reakcí zastupitelů byl blok pro občany ukončen. Jindřich Kauca, který se znova přihlásil do diskuse, již slovo nedostal. (...kráceno)

Zdroj: http://www.homerlive.cz/zpravodajstvi/zastupitele_zvedly_kaly_ze_zidle.html