Příběh miliardové zakázky na sanaci ostravských lagun
Podle sedm let staré smlouvy za tři miliardy korun měla sanace Ostrama začít vytěžením odpadních lagun s páchnoucími ropnými kaly, jež se měly bezpečně zlikvidovat. Dodavatelem prací se stalo Sdružení Čistá Ostrava v čele se skupinou Geosan.
Nejdůležitějším hráčem na Ostramu, který až do loňska kaly těžil, však nebyl Geosan, ale liberecká společnost Baltom. Čistá Ostrava vyhrála v roce 2004 tendr na Ostramo díky technickému řešení, jež spočívá v neutralizaci kalů vápnem a v jejich přepracování na palivo pro cementárny. Na práce ale neměla know-how ani kapacity. Likvidaci kalů si objednala právě u Baltomu.
Baltom subdodavatelskou smlouvu plnil. Opakovaně to potvrdil státní dozor a loni na podzim i arbitrážní soud. Stát také Čisté Ostravě za všechny Baltomem provedené práce platil. Přesto nedostal Baltom od Geosanu zaplacených 74 milionů korun za poslední dva měsíce roku 2010.
Geosan svůj postup v případu (stejně jako současný stav prací na Ostramu) odmítá komentovat, opakovaně neodpovídá HN na dotazy. Faktem však je, že libereckou firmu jeho jednání položilo. Toto pondělí nad ní vyhlásil soud konkurz. "Doplatili jsme na spolupráci se státem, přišli jsme o 20 let života," říkají zakladatelé Baltomu, padesátníci Miroslav Balcar a Josef Tomeš.
Baltom, specializovaný na stavby a opravy silnic, založili v roce 1992, o pět let později majoritu prodali dánskému koncernu Inreco. Nechali si něco přes třetinu, dál firmu řídili. Vykazovali více než půlmiliardové tržby, živili 160 lidí.
Problémy s palivem
K Ostramu se dostali v roce 2009, pět let po zahájení zakázky. Z lagun v té době nebylo odtěženo téměř nic. "Oslovili nás, zda bychom neuměli do lagun vkročit. Jako silničáři jsme měli s ukládáním vápna do materiálů zkušenost," líčí Balcar.Baltom podepsal s Geosanem smlouvu, podle níž slíbil z kalů vyrábět palivo na základě vlastního průmyslového vzoru. Objem kontraktu činil 440 milionů korun.
Lukrativní státní zakázka se ale změnila v noční můru. Začínala krize a o palivo z kalů nebyl zájem. Selhaly všechny pokusy udat ho tuzemským firmám. Baltom začal palivo přes další partnery dodávat do Polska. V půli roku 2010 ale přišly problémy. Inspektoři životního prostředí objevili páchnoucí materiál na nelegálních skládkách v obci Sedliště a městečku Vratimov, Baltomu dali pokutu. A brzy se ozvali jejich polští kolegové, kteří palivo uskladněné u Katovic označili za protiprávně dovezený nebezpečný odpad.
Baltom s Geosanem se začaly přít, kdo je za skládkování materiálu odpovědný. Nakonec Geosan přestal Baltomu za jeho práce platit a od potíží se skládkami dal ruce pryč. Baltom se dostal do platební neschopnosti, dlužil vlastním partnerům včetně klíčového dodavatele vápna. A tak v březnu loňského roku vypověděl Čisté Ostravě smlouvu.
Práce na Ostramu se na několik měsíců zastavily - a to právě v době, kdy se blížil termín dokončení první etapy a měly naopak finišovat. Podle protokolů z kontrolních dnů na Ostramu z loňského roku upozorňovali zástupci státu Geosan opakovaně, že vůči Baltomu jedná nefér. "Geosan postupoval způsobem, který nemohla společnost Baltom akceptovat," píše se například v protokolu z 5. května loňského roku. Státní dohled, jímž je pověřena firma Diamo, i ministerstvo financí, jež práce platí, upozorňovaly, že Baltom plní smlouvu a na peníze, jež mu přes Geosan posílají, má nárok. Přesto k dodavateli peníze nejdou.
Baltom své finanční potíže brzy začíná přenášet na další firmy. A v srpnu podává na Geosan žalobu k arbitrážnímu soudu. Žádá proplacení dlužných faktur a odškodné, celkem 233 milionů.
Vleklá právní bitva
Také arbitráž, stejně jako předtím státní dohled, dala Baltomu za pravdu. Arbitři uznali, že to byl Geosan, kdo porušil smlouvu, a prohlásili, že kontrakt dál trvá. Jenomže škodu Baltomu vyčíslili jen na 75 milionů, ty firma navíc dodnes nedostala. Geosan se proti verdiktu ohradil u pražského městského soudu a z případu se stává vleklá právní bitva.Baltom se rozuzlení už nedočká. V průběhu arbitráže na něj podala firma Arsimo Services z Britských Panenských ostrovů konkurzní návrh. Operovala odkoupenou pohledávkou, vzniklou při práci na lagunách. Kdo za Arsimem stojí, není známo. V každém případě ale úpadek Baltomu nahrál Geosanu, jemuž vyhovovalo, že byl protivník v arbitrážní při o stovky milionů oslaben a znevěrohodněn bankrotovým řízením. Navíc zbankrotovalý soupeř nemá sílu na další soudní spory.
Celkové dluhy Baltomu dnes převyšují 200 milionů korun. O své se v konkurzu pokusil přihlásit i Geosan, uplatňuje pohledávku převyšující 200 milionů, kterou ovšem konkurzní správkyně neuznala. Podle ní totiž ani po proběhlé arbitráži není jasné, jaký díl odpovědnosti za vzniklé škody na Ostramu nese Geosan a jaké Baltom. Jeho zakladatelé doufají, že se správkyně pokusí o odškodné do konkurzní podstaty jejich firmy bojovat. Sama advokátka Martina Jinochová Matyášová případ nechce komentovat.
Pro Balcara s Tomkem je bankrot firmy osobní tragédií. Nemusí být však jedinou obětí kauzy. Finanční potíže hrozí i jejich subdodavatelům, především firmě Simul Trust, která palivo od Baltomu kupovala a posílala do Polska. Poláci i přes český certifikát považují palivo z ostravských kalů za nebezpečný odpad, stěžují si na český postup u Evropské komise. Než se pře vyřeší, nesmí Simul Trust palivo dál prodat, zato ale musí dál platit provoz problematických skládek.
AUTOR: Zuzana Kubátová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
Zdroj: http://www.enviweb.cz/clanek/sanace/91336/zkrachovat-je-mozne-i-kvuli-lukrativni-praci-pro-stat