Městský úřad Litoměřice, odbor životního prostředí
Informace pro tisk.
Ing. Pavel Gryndler
+420 416 916 179
+420 416 916 211
pavel.gryndler@litomerice.cz
Litoměřice 12.1.2012
Odbor životního prostředí MěÚ Litoměřice dospěl ve věci spalování
ostravských kalů, po provedených jednáních a měřeních, k následujícím
závěrům. Konstatujeme, že vedení cementárny projevilo vstřícnost a
otevřenost v otázkách spojených s představením vlastního provozu
cementárny a s tím souvisejících vlivů na okolní životní prostředí.
Dále konstatujeme, že výsledky vlastní spalovací zkoušky neprokázaly
překročení stanovených emisních limitů u žádné ze sledovaných látek.
Také se nám dostalo ujištění, že tento podnik zadal zpracování
rozptylové studie, že v nejbližší době umístí na své webové stránky
výstupy z kontinuálního měření emisí pro možnost kontroly širokou
veřejností a že provede generální opravu elektroodlučovače. To, s čím
nejsme spokojeni, je fakt, že po výše uvedené generální opravě začne
cementárna spalovat GEOBAL 4 (kaly z ostravských lagun). Na našem
stanovisku, že je nesprávné převážet kaly z jedné postižené oblasti do
druhé postižené oblasti přes celou republiku, i nadále trváme.
Budeme usilovat o změnu integrovaného povolení tak, aby neumožňovalo
spalování celých pneumatik, neboť spalování celých pneumatik způsobuje
nárazové zvýšení obsahu CO (oxid uhelnatý) ve spalinách, které následně
vede k technologickým výpadkům elektroodlučovače a tím k zvýšeným
emisím prachových částic. Dále se budeme snažit o přehodnocení
stanovených současně platných emisních limitů pro TZL (tuhé
znečišťující látky), SO2 (oxid siřičitý) a TOC (celkový organický
uhlík) s tím, že výše uvedená cementárna se nalézá v oblasti s
dlouhodobě zhoršenou kvalitou ovzduší a není tudíž možné nastavovat v
integrovaném povolení emisní limity méně přísné než ty, které stanoví
nařízení vlády č. 354/2002 Sb. uvedené v bodě 2.1 přílohy č.2, i když
toto zákon umožňuje u TOC a SO2, pokud však nevznikají ze spalování
odpadu.
Dle § 6 odst. 2 je provozovatel spoluspalovacího zařízení na odpad
(cementárna) povinen jej provozovat v souladu se specifickými emisními
limity stanovenými dle přílohy č.2 k tomuto nařízení. Avšak dle § 6
odst. 3 je provozovatel spoluspalovacího zařízení na odpad
(cementárna), kde více jak 40 % tepla vzniká spalováním nebezpečného
odpadu, povinen jej provozovat v souladu s emisními limity stanovenými
dle přílohy č.5 k tomuto nařízení, které jsou výrazně přísnější. V
integrovaném povolení je sice uvedeno jako hlavní (primární) palivo pro
výpal slínku používání hnědouhelného multiprachu a těžkého topného
oleje, popř. pyrolýzního oleje, ale dle našich informací se z
ekonomických důvodů používá jako palivo převážně hnědouhelný multiprach
a různé druhy odpadů. Vzhledem k tomu, že palivový mix cementárny
ukazuje na to, že více jak 40 % tepla vzniká spalováním odpadů, budeme
usilovat o prověření tohoto stavu a v případě, že se náš předpoklad
potvrdí, budeme usilovat o stanovení emisních limitů dle přílohy č.5. K
tomuto závěru nás vede i ustanovení bodu 4.1.14 integrovaného povolení,
ve kterém je uvedeno, že smísením odpadů kategorie ostatní (např.
drcené pneumatiky) s odpady z kategorie nebezpečných odpadů (např.kaly)
vznikne upravený odpad zařazený jako spalitelný odpad pod katalogovým
číslem 19 12 10, který je veden jako odpad O/N, tedy nebezpečný. Kromě
výše uvedeného budeme usilovat o stanovení emisního limitu pro CO, což
nařízení vlády č. 354/2002 Sb. umožňuje.
Tyto naše požadavky vycházejí z faktu, že okres Litoměřice je
dlouhodobě jednou z nejvíce zatížených oblastí v ČR z hlediska mnoha
znečišťujících látek v ovzduší zvláště pak prachu PM10. Je proto nutné
nepovolovat žádné výjimky u emisních limitů zdrojů nacházejících se v
tomto území. Závěrem bych chtěl doplnit, že spalovací zkouška kalů
(GEOBAL 4) sice neprokázala překročení emisních limitů u žádné
sledované látky, avšak u emisí Hg (rtuť) se jeho hodnoty pohybovaly na
40 % povoleného limitu. Tento těkavý prvek se jen velice obtížně
zachycuje a uvážíme-li obrovské množství kalů a jejich problematickou
možnost homogenizace, je zde určitá pravděpodobnost , že v některých
obdobích jejich spalování nebude složení emisí tak příznivé jako při
vlastní spalovací zkoušce. Je proto třeba tomuto prvku věnovat zvýšenou
pozornost zavedením vyšší četnosti jeho měření, než co ukládá
integrované povolení.
Vzhledem k tomu, že Hg obsažená v kalech (GEOBAL 4) se jen obtížně
zachytává ve slinku, budeme usilovat o přehodnocení schváleného
technologického postupu jejich spalování. Kaly se budou spalovat v
kalcinátoru, tedy za výstupem z rotační pece, kde je sice potřebná
teplota 950 °C, ale pro zvýšení účinnosti spalování a hlavně záchytu Hg
by bylo daleko vhodnější jejich spalování provádět přímo v hlavním
hořáku rotační pece, kde je teplota výrazně vyšší (2000°C) a doba
zdržení je podstatně delší. Kaly (GEOBAL 4) mají dle poskytnutých
informací podobné fyzikální vlastnosti jako hnědé uhlí a je tedy možné
je spalovat v hlavním hořáku v rotační peci, čímž by se výrazně omezil
negativní vliv na složení emisí. Naše celkové snažení sice patrně
nezabrání spalování kalů (GEOBAL 4), ale v konečném důsledku by mělo
vést k výraznému snížení emisní zátěže okolí z tohoto podniku .
Ing. Pavel Gryndler
vedoucí odboru životního prostředí
Městského úřadu Litoměřice
PDF verze - http://www.mediafire.com/?z7afbava3abb4qf
Převzato: http://www.protikalum.cz/aktuality.html